Belka
Poniedziałek, 17 Grudnia 2018   imieniny: Olimpia, Lukasz, Jolanta
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

120 lat kolei w Kamieniu Pomorskim

Data publikacji: 2012-08-01, Data modyfikacji: 2012-08-01
A A AWydrukDrukuj  
 

15 lipca 1892 r. uruchomiono linię do Kamienia. Data ta na trwale zapisała się w historii naszego miasta, które otrzymało połączenie kolejowe. Dziesięć lat później zezwolono na przedłużenie kamieńskiej linii do Trzebiatowa. 39-kilometrowy odcinek Kamień-Trzebiatów przez Trzebieszewo, Jatki, Gostyniec, Niczonów, Karnice, Gocławice, Czaplin i Trzebiatkowo, oddano do użytku 24 grudnia 1906 r. W tymże roku utworzono również kolej portową. Na odcinku od dworca do portu położono jeden tor. Znacznie ułatwiało to transport towarów, ale też i osób, udających się drogą wodną w kierunku Dziwnowa czy Międzywodzia.
Ostatni niemiecki pociąg wyjechał z Kamienia 5 marca 1945 r., przed zdobyciem miasta przez wojska radzieckie. W wyniku działań wojennych ucierpiał dworzec kolejowy, którego zrujnowany gmach jeszcze kilkanaście lat po 1945 r. straszył swym wyglądem, by ostatecznie zostać rozebranym. Starsi mieszkańcy Kamienia z pewnością pamiętają widok tego zniszczonego budynku. Jego fotografia jest od kilku lat poszukiwana przez Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej. Prosimy o kontakt z MHZK (tel. 913822373, 502430913, 601585323) osoby, posiadające zdjęcia, na których uwieczniono zniszczony dworzec.
Po zakończeniu działań wojennych Kamień został pozbawiony połączenia kolejowego. Armia Czerwona zdemontowała tory odcinając miasto od świata, co znacznie utrudniało jego funkcjonowanie i przeprowadzenie akcji osiedleńczej. Z czasem zorganizowano zastępczą komunikację samochodową, która nie zdawała jednak egzaminu. W 1946 r. zorganizowane przez PKS połączenie Kamienia ze Szczecinem, odbywało się przez Nowogard i Stargard, co znacznie wydłużało drogę do miasta.
Linię do Wysokiej Kamieńskiej udało się w końcu odbudować i uruchomić dopiero dwa lata po wojnie. Przy jej budowie zastosowano szyny wyprodukowane przez Hutę „Kościuszko” w Chorzowie (na szynach położonych w Kamieniu są do dziś jeszcze widoczne oznaczenia producenta z datami – 1946 i 1947). 65 lat temu, w maju 1947 r., uroczyście powitano pierwszy polski pociąg w Kamieniu Pomorskim. Odcinek do Trzebiatowa, mimo ówczesnych, jak i późniejszych planów nie został już nigdy odtworzony.
Jak już wspomniano, miasto przez długi czas po wojnie pozbawione było dworca kolejowego, który na skutek zniszczeń wojennych nie nadawał się do eksploatacji i nie został odbudowany. Powstanie w 1959 r. uzdrowiska wymusiło podjęcie decyzji o wzniesieniu nowego budynku dworcowego. 13 lipca 1963 r., po dwóch latach od wbicia pierwszej łopaty, uroczyście oddano do użytku nowy dworzec z dwoma peronami. Znalazły się w nim, jak donosił dwa dni później na pierwszej stronie „Głos Szczeciński”, trzy kasy biletowe PKP, jedna kasa PKS, kiosk „Ruchu”, poczekalnia i „dobrze zaopatrzony bufet”. W momencie oddania do użytku dworzec ten stanowił jeden z najciekawszych przykładów budownictwa tego typu w województwie szczecińskim.
O dawnym kompleksie zabudowań dworcowych przypominają jeszcze zachowane do dziś obiekty. Jednym z nich jest rampa obok nieistniejącego już wiaduktu. To właśnie na niej, od 1947 r., wyładowywała swój ocalały dobytek ludność, która przybyła osiedlić się na Ziemi Kamieńskiej. Inne pozostałości to nasyp kolejowy, elementy po pompach wodnych, wyprodukowanych przez firmę Juliusa Pintscha z Berlina, czy zabytkowe budynki - niewielkiego obiektu (pierwotnie najprawdopodobniej szaletu) położonego niedaleko przejazdu kolejowego i starej parowozowni. Nieużytkowany wiadukt kolejowy został rozebrany przed blisko dziesięcioma laty w związku z budową obwodnicy miasta.
W kolejnych latach, po zakończeniu drugiej wojny światowej, wzrastał ruch osobowy i towarowy. Kamieńskiej linii nie ominęła też elektryfikacja. 11 września 1982 r. na nasz dworzec przyjechał pierwszy skład elektryczny. Trzydziesta rocznica tego wydarzenia minie zatem za niecałe dwa miesiące.
W związku z tegoroczną 120 rocznicą przybycia pierwszego pociągu do Kamienia Pomorskiego zostały wydane cztery rodzaje pocztówek dotyczących kolejnictwa na Ziemi Kamieńskiej, które od dziś są do nabycia w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej (Pałacu Biskupim), w godzinach otwarcia MHZK (poniedziałek – sobota, godz. 10.00 – 17.00). Na pocztówkach można też przystawić okolicznościowy stempel, upamiętniający historyczną datę – 15 lipca 1892 r. Serdecznie zapraszamy!

Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej, Źródło artykułu: http://www.kamienpomorski.pl/
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat kamieński - powiat w województwie zachodniopomorskim z siedzibą w Kamieniu Pomorskim. W skład powiatu wchodzą gminy: Dziwnów, Golczewo, Kamień Pomorski, Międzyzdroje, Świerzno i Wolin, zajmujac powierzchnię 1006,65 km kw.

    Atrakcje turystyczne stanowią: piaszczyste, szerokie plaże, rozlewiska wodne – rzeka Dziwna, Zatoka Cicha i Kamieńska, uzdrowiska i ośrodki rehabilitacyjne w Dziwnowie,  Kamieniu Pomorskim, Międzywodziu i Międzyzdrojach, a także zabytki: Dawny system obronny Kamienia Pomorskiego, Bunkier V3 czy Zespół Katedralny wpisany na listę pomników historii Prezydenta RP.

    Gospodarka powiatu oparta jest w głównej mierze na turystyce, rybołówstwie indywidualnym i żeglarstwie.

    Przez powiat przebiega droga krajowa nr: 3.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola